Uživatelské nástroje

Moje nahrávací studio

Na této stránce se pokusím popsat jaké hudební nástroje jsou součástí mého studia a jaké výhody a nevýhody sebou nesou (jako varování pro všechny, kdo by si chtěli podobné nástroje pořídit).

POZOR! Následuje vlastní názor autora článku.

OG Volca Sample

První skutečný syntezátor, který jsem si koupil (tzv. vstupní droga). Je to dobrý a spolehlivý nástroj, ale mě osobně příliš neinspiruje (čti: nějaký rytmus rychleji naklikám na počítači).

Výhody:

  • levná, malá a přenosná
  • je pro ní spousta návodů na internetu
  • spolehlivý nástroj

Nevýhody:

  • programovat melodie je opruz
  • samply se do toho nahrávají přes audio jack pomocí protokolu, co připomíná modem

Medeli MC3a

klávesy Medeli MC3a

klávesy Medeli MC3a

Tyhle klávesy mám dlouhodobě zapůjčeny z loutkového divadla, kde bez využití ležely na skříni. Je to jeden z nástrojů z kategorie tak špatný až je to dobrý.

Výhody:

  • snadno a levně k dostání
  • pár celkem hezkých zvuků
  • pár zvuků který jsou tak ošklivý, až jsou dobrý (bicí)
  • možnost provozu na baterie

Nevýhody:

  • drum pady jsou nepoužitelný
  • když na zapnutý klávesy nikdo nehraje, tak to po pár minutách udělá do repráků "týdý"

Viz http://weltenschule.de/TableHooters/Letron.html

Delicia HT 37-D

Vždycky jsem chtěl elektronické varhany. Tyhle jsou navíc jedny z mála syntezátorů vyrobených v Československu, které se dají rozumně sehnat.

Výhody:

  • snadno a levně k dostání
  • celkem hezkej zvuk

Nevýhody:

  • nejde vypnout repráček který dost řve a prská
  • má jen parafonickou obálku (zní zvláštně když se snažíte napodobit klavír pomocí rejstříku BASS - to je možná výhoda)
  • akordová tlačítka jsou skoro nepoužitelná
  • výstup je na poctivý socialistický pětikolík takže potřebujete redukci

Viz:

(kytarový pedál) Zoom G1 Four

Protože jsem neměl moc zkušeností s kytarovými pedály (a efektovými jednotkami), rozhodl jsem se koupit multiefekt, abych mohl zkoušet různé varianty efektů a na to je tenhle pedál celkem dobrej.

Výhody:

  • lehký a přenosný
  • velmi flexibilní
  • zvyšuje využitelnost ostatního vybavení na této stránce

Nevýhody:

  • pokročilejší kytaristi vám určitě řeknou, že to není pedál s nejhezčím zvukem pod sluncem
  • občas na efekty (který jste si naklikali) nestačí výkon pedálu a musíte zvolit nějakou méně náročnou kombinaci

OG UnoSynth

První generace UnoSynthu je certifikovaný bad gear.

Výhody:

  • levný
  • lehký a přenosný
  • hezkej zvuk
  • zároveň může sloužit jako USB MIDI rozhrani (třeba pro Volca Sample) a umí daisy chain zvuku z dalšího nástroje

Nevýhody:

  • "klávesnice" není ve skutečnosti klávesnice (přesto na ní jde celkem hrát)
  • pomalu se zapíná a dlouho kalibruje
  • napájení je špatnej vtip - buď to žere jednu baterku za druhou nebo to dělá ground loop s počítačem či odmítá USB nabíječky (osvědčila se mi ta od Raspberry Pi)

AKAI MPK mini play

S těmito kláveskami mám velmi rozporuplný vztah. Na jednu stranu je to velmi blízko mé ideální představě kláves (něco malýho, přenosnýho, univerzálního) na druhou stranu to má tolik nedodělků až to bolí.

Hlavní nevýhodou je, že to ve skutečnosti není syntezátor ale jen General MIDI klávesy, kde můžete zvuky editovat, ale ne zas tak moc. To by samo o sobě nebylo tak zlé, ale v tomto případě to kazí spousta nedodělků.

Nutno dodat, že většinu chyb opravili v další verzi těchto kláves, takže i z tohoto důvodu původní verzi nedoporučuju.

Výhody:

  • levný
  • lehký a přenosný
  • široká zvuková paleta
  • získáte Pro Tools first a nějaký další software

Nevýhody:

  • joystick je úplně naprd
  • klávesnice je přecejen malá (ještě půlka oktávy by to zlepšila)
  • špatná velocity citlivost a nejde nastavit její ignorování

Dále viz co je uvnitř.

Kawai K1

Kawai K1 a UnoSynth

Kawai K1 a UnoSynth

Další kousek do sbírky jsem si nejprve vyzkoušel v podobě VST pluginu Nilse Schneidera a zvukově se mi líbil. Proto jsem pak neváhal, když jsem měl možnost koupit skutečný kus. Tyto klávesy zároveň používám jako svou hlavní MIDI klávesnici, protože mají ze všech v mé sbírce nejlepší citlivost na stisk.

Výhody:

  • jde nahradit pluginem Nilse Schneidera (je to skoro 1:1)
  • devadesátkový zvuky
  • je pro to široká paleta existujících presetů

Nevýhody:

  • devadesátkový zvuky
  • posílá all notes off (MIDI 123) jakmile pustíte prsty z klávesnice
  • programování přes panel je trochu opruz (zvlášť když vám blbnou tlačítka panelu jako mě), naštěstí jde použít výše zmíněný plugin nebo program edisyn

Pro K1 jsem vytvořil vlastní presety.

Dále viz Polynominal.

Yamaha QY-10

Yamaha QY-10

Yamaha QY-10

Starý groovebox a zároveň sekvencer od Yamahy. Je to překvapivě schopná mašinka, přestože má určitá omezení (hlavně ten patetickej 16x1 LCD displej a divný ovládání).

Výhody:

  • malý lehký přenosný
  • funguje taky jako čtyřstopý MIDI sekvencer
  • některý hezký 90s zvuky

Nevýhody:

  • složitý ovládání a divná struktura paměti
  • patetickej 16x1 LCD displej
  • zvuky nejdou nijak editovat
  • možná malá paměť

V budoucnu mám v plánu napsat nebo natočit nějaký svůj vlastní tutoriál, případně jen zdokumentovat jak QY-10 používám.

(Thomann) Melodica

sice není syntezátor, ale ve skutečnosti je to docela dobrý nástroj na uvědomění si fyzičnosti hudebních nástrojů, což se hodí, když člověk konstruuje synťákové patche. Zároveň celkem hezky zní.

Výhody:

  • malá, lehká a levná
  • překvapivě hezkej zvuk (podobnej harmonice)
  • stejný ovládání not jako klávesy (plus teda foukání do naústku)
  • funguje i po apokalypse (narozdíl od většiny ostatních nástrojů na stránce)

Pokud chcete MIDI verzi, vytvořil jsem sample pack.

(notebook) Samsara

Od kamarádky jsem dostal starý notebook s Windows XP, na který jsem nainstaloval různý retro hudební software. Zatím největší úspěch slaví Ultranos Dreamer.

ostatní vybavení studia

  • Otamaton, na který neumím hrát
  • asi kilometr rozličných kabelů a spousta redukcí
  • mixák Soundcraft Notepad 124 (moc nepoužívám)
  • zvukovka Behringer UCA222
  • USB MIDI adaptér neznačkového druhu
  • USB MIDI kontroler neznačkového druhu
  • několik špatných mikrofonů
  • doslova utržené sluchátko (bude mít vlastní článek)
  • další notebook (ve skutečnosti můj hlavní pracovní a osobní stroj), hudební software bude mít svůj vlastní článek