Uživatelské nástroje

Seznamky nechtějí, abyste se na nich seznámili

Dnes vyšel na serveru Page404 článek Lucie Kotvalové nazvaný "Co je se mnou špatně?! Odvrácená tvář online seznamek". Je to zajímavé, ale dost depresivní čtení, ve kterém autorka popsala odvrácenou stranu online seznamek - paradoxní pocity samoty (když jste muž) nebo naopak zahlcení (když jste žena), předsudky vůči ostatním a objektifikaci, kdy se z ostatních (a vlastně taky z vás) stává zboží na rozebrání.

V článku ale nebyly zmíněny dvě velmi důležité věci, tak se z pozice člověka co chtěl seznamku kdysi naprogramovat a provozovat pokusím o takové menší doplnění:

První důležitá věc: Seznamování na seznamce probíhá dost odlišným způsobem než seznámení mimo seznamku. Mimo seznamku se člověk typicky seznámí v rámci nějaké aktivity nebo skupiny a potenciálního partnera poznává postupně. Na seznamce oproti tomu dostanete k dispozici leckdy i dost podrobný profil druhé osoby (respektive to, co druhá osoba chce aby se ostatní dozvěděli) a pak se jde rovnou komunikovat jeden na jednoho. To je nepřirozené a dle mého názoru to mnohem více odpovídá modelu "dohodnutých sňatků", než tomu, co si dnes představujeme pod pojmem "romantická láska" (o historii romantismu v literatuře teď psát nebudu).

A druhá asi ta důležitější věc: Seznamky nechtějí abyste se tam seznámili. Seznámením totiž seznamka přijde ne o jednoho, ale rovnou o dva potenciálně platící zákazníky.

Seznamky dnes typicky fungují v modelu, kterému se mezi hráči počítačových her říká pay2win - základní verze je zdarma, ale hra je dost těžká a tak si hráči rádi připlatí za různá vylepšení. Cílem hry je pro seznamku udržet hráče co nejdéle ve hře - tudíž to aby se seznámili není v zájmu seznamky. Ideální hráč je ten, kterému se ve světe počítačových her (nebo v casinu) říká whale (velryba) - někdo, kdo hru pravidelně hraje a neustále si kupuje další a další vylepšení a neohlíží se přitom na útraty.

Bohužel, tenhle pay2win model je pro seznamky jaksi přirozený. Aby seznamka byla pro uživatele atraktivní, potřebuje dostatek dalších uživatelů (tedy potenciálních partnerů) a proto musí být bariéra pro vstup na seznamku co nejnižší, ideálně bezplatná.

Ono okřídlené "když neplatíte, jste zboží" tedy platí i pro seznamky, ale možná s ještě horšími dopady, než je to u sociálních sítí.

Seznamku jsem nakonec nenaprogramoval. Mám sice nějakou představu, jak by mohla vypadat a fungovat, ale vzhledem k výše uvedeným důvodům je to představa v podstatě nerealizovatelná a hlavně nedává moc smysl z byznysového hlediska.

Zaujal vás článek? Tak to pro vás mám dobrou zprávu - mám jich tu víc!

Též můžete nakouknout do mého nahrávacího studia a teorie kyberdadaismu.