# Kyberdadaismus {{wst>fig|/cs/kyberdadaismus/kyberdadaismus.jpg|AI představa kyberdadaismu}} > *Na pravidelné týdenní datové výměně* > > ona - svobodná matka z okolí > > on - lokální kyber-dada-démon > > Zpoza tmavých skel jejich brýlí prosvítá > > anonymní režim... > > (ukázka z rukopisu Xerodotha Sigmy) Kyberdadaismus jsme nevymysleli. Vynořil se v komentářích pod jednou z básní Sigmopoezie podobným způsobem, jako se ve velkých jazykových modelech objevují náznaky vědomí. Pouze jsme ho pojmenovali a nechali si vygenerovat umělou inteligencí [několik různých definic](/cs/kyberdadaismus/ruzne-definice). Protože je AI nedeterministická, jednotlivé definice se lišily, ale v několika bodech se shodly. Kyberdadaismus tedy: - navazuje na původní dadaismus - poukazuje na absurdity a nesmysly v lidské společnosti - využívá přitom počítačově generovaného textu nebo obrazu - nesnaží se skrývat nedokonalosti generovaného obsahu naopak s nimi kreativně pracuje - využívá interaktivitu a zapojuje diváka do díla - hraje si náhodnými prvky ať už strojovými nebo lidskými - využívá moderní technologie a kombinace různých druhů médií Pozor - ne každá počítačem asistovaná tvorba je automaticky kyberdadaismem a ne každé kyberdadaistické dílo splňuje všechny výše uvedené body. Příbuzné žánry (např. [unixový surrealismus](https://analognowhere.com/unix_surrealism/)) jsou zatím předmětem dalšího zkoumání. ## Manifesty Každý nový umělecký směr potřebuje manifest. Kyberdadaismus jich má hned několik. Dva zkusil napsat Severák: - [první nedokončený](/cs/kyberdadaismus/manifest-v1) napsaný na mobil v Čínské restauraci (*nestihl jsem ho dopsat než mi přinesli Tofu po Sečuánsku*) - [druhý už dokončený](/cs/kyberdadaismus/manifest-v2) napsaný stejnou uměleckou technikou (tzv. autocorrect) později Potom jsme ale zjistili, že manifest kyberdadaismu [už existuje](https://isea-archives.siggraph.org/art-events/cyber-dada-manifesto-by-dale-nason-troy-innocent/) - v roce 1989 ho napsali australští studenti Dale Nason a Troy Innocent. Jejich manifest jsme [přeložili do češtiny](/cs/kyberdadaismus/cyber-dada-manifesto). Žádný z manifestů není závazný. ## Díla, umělci a kolektivy Postupem času jsme zpětně identifikovali několik kyberdadaistických děl nebo umělců, kteří se kyberdadaistické tvorbě systematicky věnují. Vzhledem k tomu, že tato díla vznikla před znovuobjevením názvu kyberdadaismus, zmínění umělci se za kyberdadaisty (pravděpodobně) nepovažují. ### Trolejbus v koupelně V lednu 2014 si nechal Severák vygenerovat pomocí jakéhosi veřejně přístupného generátoru založeného na [Markov chainu](https://en.wikipedia.org/wiki/Markov_chain) povídku inspirovanou svými texty. Generátor byl nakrmen Severákovými povídkami a vygeneroval velmi špatnou a dějově nesouvislou povídku, jak už to tak generátory založené na Markov chainu dělají. Ve vygenerované povídce se ale v jeden okamžik objevil trolejbus v koupelně a tato skutečnost Severáka natolik zaujala, že se zachoval aspoň název povídky. Tato povídka se tímto stala první českou (zpětně identifikovanou) kyberdadaistickou povídkou. ### Bots of New York Parodie známé facebookové stránky **Humans of New York**, obsahující texty a obrázky vygenerované pomocí umělé inteligence. Český překlad vybraných textů přinesl Luboš Svoboda v článku [Bots of New York: „Haha! Jsem šťastná.“](https://www.psivino.cz/haha-jsem-stastna/). Naleznete [na Facebooku](https://www.facebook.com/botsofnewyork/) a [Instagramu](https://www.instagram.com/botsofnewyork). ### The Infinite Conversation [Nekonečná konverzace](https://www.infiniteconversation.com/) mezi (počítačem vygenerovanými) Wernerem Herzogem a Slavojem Žižkem. Za projektem stojí americký programátor italského původu Giacomo Miceli a [cílem projektu](https://www.jamez.it/project/the-infinite-conversation/) bylo hlavně ukázat, jak je s dnes dostupnými technologiemi možno napodobovat hlas existujících osob. Na první pohled nevypadá The Infinity Conversation jako kyberdadaistické dílo. Nicméně zdání klame - filozofické rozpravy virtuálních intelektuálů na první pohled vypadají smysluplně, ale když je čtenář začne rozebírat, odhalí vnitřní nekonzistence. ### projekt Cicero {{wst>fig|/cs/kyberdadaismus/cicero-makeup.png|ukázkový výstup Cicera}} Projekt Cicero je asi nejlepší český kyberdadaistický projekt (splňuje většinu bodů z úvodu). Jedná se online generátor citátů, který překládá latinský pseudotext *lorem ipsum* (používaný v grafice jako výplňový text) pomocí google překladače do něčeho smysluplného, dále pak umožňuje uživatelům literárního serveru blazni.cz [hodnotit](http://cicero.blazni.cz/cicerotops.php) vygenerované výroky . Za projektem stojí Jakub Jelínek (vývoj) a Petr Tureček (teoretická část). Více informací nalezenete [na stránce projektu](https://cicero.blazni.cz/ciceroabout.php), samotný generátor pak běží na adrese [cicero.blazni.cz](https://cicero.blazni.cz/). Doporučujeme též shlédnout přednášku [Co nám Cicero říká?](https://www.youtube.com/watch?v=AWeOIJmn_Zc). ### Petr Válek {{wst>fig|/cs/kyberdadaismus/petr-valek-ig.jpg|screenshot Válkova Instagramu obsahující jak generované obrazy tak reálně existující hudební nástroje}} Od léta 2022 zveřejňuje [na svém Instagramu](https://www.instagram.com/the.vape.noise/) a [facebookovém profilu](https://www.facebook.com/profile.php?id=100006843614951) výtvarník Petr Válek obrazy vygenerované pomocí AI. Válkovy generované obrazy většinou obsahují různé fantaskní, groteskní až hororové, případně parodické motivy. Válek zároveň vyrábí svérázně vypadající noisové elektronické hudební nástroje, které vizuálně zapadají do jeho vygenerované tvorby. Je otázkou, zda je Válek zástupcem kyberdadaismu. Možná by se jeho umělecký směr dal nazvat spíš jako *generativní surrealismus*. Každopádně tak jako tak si Válek při své práci s generativní AI vypěstoval specifický styl a vybudoval mezinárodní publikum. ### Umbrtka: Katakombinát Metalová skupina Umbrtka se věnuje tematizaci vztahu lidí a strojů (těžkého průmyslu a železnic) po celou dobu své existence. Zároveň se nebojí hudebních experimentů a tak se na konci roku 2023 stalo, že vydala [první české kyberdadaistické hudební album](https://www.youtube.com/watch?v=RM6r-iulX20). Album nazvané Katakombinát obsahuje klasické umbrtčí texty, které zhudebnila nelidská entita vystupující pod pseudonymem Karel Shoggott (ve skutečnosti se jedná o aplikaci [Suno](https://www.suno.ai/)). Texty jsou zhudebněny v pro Umbrtku netypických žánrech a zvuku - velmi genericky znějícím hiphopu a popu. Kombinace velmi obvyklých popových a hipohopových žánrových postupů a velmi neobvyklé poezie pak vyvolává v posluchači různé pocity. V diskuzi [pod příspěvkem oznamujícím uvedení alba](https://www.facebook.com/umbrtka/posts/pfbid02ZFBz8CQqfXQ8EeQ6sxq43gYghTvhYt9G4pdGooSP93XiEZM2zB3hAixGD4YGcfCcl) potvrdil pan Well z Umbrtky, že jsou to právě nedokonalosti vygenerovaného zpěvu, které ho jako autora textů na výsledku baví. Zároveň poukázal na to, že i u lidských interpretů dochází k přeřekům. ### internetové komunity {{wst>fig|/cs/kyberdadaismus/waldo.jpg|příklad nezáměrného kyberdadaismu}} Jednou z výhod, na kterou proponenti AI poukazovali, byla demokratizace umění. Široká veřejnost skutečně experimentuje s využitím AI mimo jiné i pro umělecké účely. V typicky internetových komunitách tak vznikají záměrná i [nezáměrná kyberdadaistická díla](https://twitter.com/tsarnick/status/1743393540888301787). V českém prostředí to jsou například kluby [G.A.N. text](https://www.okoun.cz/boards/g.a.n._text), [G.A.N art](https://www.okoun.cz/boards/g.a.n._art) a [Hudba generovaná A.I.](https://www.okoun.cz/boards/hudba_generovana_a.i.) na fóru Okoun.cz. Z děl zde vzniklých lze uvést jako příklad povídku [Večer Dr. Terrence](/cs/kyberdadaismus/vecer-dr-terrence), která je zároveň dobrou ukázkou typických uměleckých prostředků umělé inteligence. V zahraničním prostředí je pak nejvíce kyberdadaistická asi facebooková skupina [Cursed AI](https://www.facebook.com/groups/1208731756401972/). Speciálně pak vznikla skupina [Kyberdadaismus a příbuzné žánry](https://www.facebook.com/groups/1581814762660020/). ## Teoretické otázky Využití umělé inteligence v umění přináší spoustu zajímavých teoretických otázek: - Chceme uvádět jako spoluautory konkrétní AI? Případně jak konkrétně to dělat? - Chceme uvádět prompty vedoucí k vygenerování díla? Jaké to má výhody a nevýhody? - Jak si poradit s eticky problémy použití AI? (*TODO - zde doplnit jejich příklady*) - Jaké typické umělecké prostředky generativní umělá inteligence používá? Je možné tyto umělecké prostředky lidsky napodobit? - Je potřeba při uměleckém použití AI rozumět její teorii? - Jak se stavět k fenoménu "halucinací"? Lze jej využít tvůrčím způsobem? - Lze říci, že se kyberdadaismus zabývá počítačovým nevědomím? ## Záměrně vytvořená kyberdadaistická díla zde budeme vkládat umělecká díla, která jsou programově kyberdadaistická: - [Havel a sloní kel](/cs/kyberdadaismus/havel-a-sloni-kel) Další díla budou případně shromážděna během plánovaného *Večeru kyberdadaismu* a případně vydána ve sbírce. ## Další studijní materiály - [Karel Piorecký: Umělá inteligence vzkazuje básníkům: napsat dokonalý text nestačí!](https://itvar.cz/umela-inteligence-vzkazuje-basnikum-napsat-dokolany-text-nestaci) - časopis Tvar věnoval tématu umělé inteligence [celé číslo](https://itvar.cz/obtydenik/2023/18) - též časopis A2 věnoval umělé inteligenci [speciální číslo](https://www.advojka.cz/archiv/2019/19) - [Petr Uram: Lásky snaha za časů AI](https://www.hrkr.cz/lasky-snaha-za-casu-ai/) - [Julian Togelius: As A Large Language Model, I](http://togelius.blogspot.com/2023/09/as-large-language-model-i.html) (TODO - přeložit do češtiny) ## TODO - [Autokoberce - autokorekce aneb perly umělé inteligence](https://www.facebook.com/groups/624183548043280) - popsat QR kódy Praho projektu